Nederlanders verhuren het liefst aan een Nederlander

Nederlanders verhuren het liefst aan een Nederlander

Micazu, de Nederlandse variant op Airbnb van grootgruttersbedrijf Dirk van den Broek, is onder kleinzoon Jens uitgegroeid tot een gewild vakantiehuisplatform.

Bron: Het Financieele Dagblad - Rutger Betlem

Op de groenteafdeling van Dirk van den Broek, het bedrijf van zijn opa, zette Jens van den Broek (38) op zijn negende zijn eerste stappen binnen het familieconcern. Uiteindelijk belandde hij via de voordeelslijterij Dirk III in 2011 bij de start-up Micazu.
 
Het platform voor vakantiehuizen kreeg niet de aandacht waar het op had gehoopt onder de paraplu van D-Reizen, de reistak van de supermarktfamilie. Jens rook zijn kans en blies Micazu nieuw leven in. ‘Bij Dirk III kon ik mijn creativiteit niet kwijt. Bij Micazu zag ik potentie om het anders te doen. Zo kwam ik bij oom Henk terecht.’
 
Henk van den Broek had in de jaren daarvoor het verhuurplatform geleid. Acht man waren verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken bij het bedrijf, dat als Dreizenvakantiewoningen.nl in de markt gezet werd en later als Particulierevakantiewoningen.nl.
 

Online kennis

Verkeerde marketingbeslissingen en een gebrek aan online kennis binnen het bedrijf deden de onderneming in 2010 bijna de das om. ‘We adverteerden offline, wisten niets van Adwords en sociale media en vergaten de naam van moederbedrijf D-Reizen te noemen.’ Ook voor de jonge Van den Broek, die zich nu moeiteloos tussen de bits en bytes begeeft, was het een nieuwe wereld. ‘Ik ben naar heel veel conferenties geweest, om maar zoveel mogelijk te leren.’
 
Micazu richt zich op een ander segment dan hun grootste concurrent Air¬bnb. Het concern verhuurt alleen huizen van Nederlandse eigenaren, in Nederland zelf en over de grens, en ook de huurders zijn overwegend landgenoten.
 
‘Nederlanders verhuren graag aan een Nederlander’, vertelt Van den Broek. ‘Huurders weten dat ze dan kwaliteit krijgen. Daar staan we om bekend. Dat zowel huurder als verhuurder direct bereikbaar is, schept vertrouwen’, aldus de ondernemer. Dat zijn bedrijf daardoor een groeiplafond heeft, neemt hij op de koop toe, net als het risico dat huurders in het vervolg buiten het platform om zullen boeken. ‘In de praktijk komt dat zelden voor’, zegt Van den Broek. ‘De meeste verhuurders laten het liefst alles via ons platform verlopen. Bovendien: je kan niet alles dichtbouwen.’
 

Vergelijking

De vergelijking met Airbnb stoort de ondernemer niet. ‘Zij hebben het pad geëffend. Wij richten ons op zo’n specifieke niche dat ik niet verwacht dat we daar echt hinder van zullen ondervinden.’
 
Volgens Van den Broek zijn de verhuurders van Micazu anders. Huiseigenaren willen met de verhuur uit de vakantiekosten komen, maar hoeven er niet rijk van te worden. ‘Airbnb is een geldmachine. Het wordt te groot, minder persoonlijk. Het sympathieke dat het bedrijf had, gaat langzaam verloren.’
 
Door het directe contact tussen huurder en verhuurder kan Van den Broek niet exact vertellen hoeveel aanvragen uiteindelijk tot boekingen leiden. Wel is bekend hoeveel omzet er door zijn platform vloeit. In twee jaar tijd steeg de totale waarde van de boekingen van ruim € 14 mln naar bijna € 21 mln. Het websitebezoek steegin die tijd met één miljoen naar 3,5 miljoen.
 
De omzet van het winstgevende Micazu kwam in 2014 uit op € 1 mln. De ruim 5700ingeschreven huiseigenaren betalen gemiddeld € 200 per jaar voor een plek op het platform. Huurders zijn vrij van boekingskosten.
 

Nog geen aandeelhouder

Van den Broek leidt het bedrijf, maar is nog geen aandeelhouder. Dat ziet hij niet als een gebrek van vertrouwen van de familie. ‘Eerst het winkeltje goed latendraaien’, zegt hij. ‘Dat is belangrijker dan wat er op mijn kaartje staat.’
 
De familie blijft op afstand. In het verleden is er geïnvesteerd in het bedrijf, nu moet Micazu zelf de broek ophouden. Iedere maand overlegt hij met Henk van den Broek, en ieder kwartaal worden de resultaten voorgelegd aan de drie broers Vanden Broek.
 
In 2014 werd D-reizen, het netwerk van reisbureaus van de supermarktfamilie Vanden Broek, samen met Vakantie­Xperts en Thomas Cook Nederland, onderdeel van het Duitse reisconcern RT/Raiffeisen Touristik Group. Micazu bleef buiten deze overname.
 
‘De familie wil ervaring opdoen met de deeleconomie’, vertelt Van den Broek. ‘Het is geen “bleeder” en er zijn nog kansen genoeg om het groter te maken.’ De ondernemer denkt onder meer aan een platform voor de verkoop van vakantiewoningen, het toevoegen van bed-and-breakfastlocaties, maar ook aan uitbreiding naar Duitsland. De site Micazu.de is inmiddels enige tijd in gebruik.
Jens van den Broek

Jens van den Broek

Tel: +31(0)15 213 39 53
E-mail: jens@micazu.com


Deel dit bericht via

Micazu valt huurmarkt vakantiehuizen aan

Micazu valt huurmarkt vakantiehuizen aan

Huizensite Micazu.nl zet de aanval in op de steeds ondoorzichtiger wordende verhuurmarkt voor vakantiehuizen. De site met een aanbod...

Vakantiegangers mijden Schiphol en massa

Vakantiegangers mijden Schiphol en massa

Afgeschrikt door de grote drukte op Schiphol en de angst voor aanslagen in Europa richten vakantiegangers die nog geen vakantie geboekt...

Ruim 40.000 Nederlanders in een huis van andere Nederlander

Ruim 40.000 Nederlanders in een huis van andere Nederlander

De vakantie doorbrengen in een vakantiehuis van een landgenoot wordt steeds populairder. Uit cijfers van Micazu blijkt dat in juni, juli, augustus en...